Translate

Translate

2013. június 6., csütörtök

Közlekedési eszközök - Vonat

A vonatokat szinte minden gyerek kedveli, nincs ez máshogy nálunk sem. J Így aztán ez megint csak jó témának bizonyult, hiszen tapasztalatot sem nehéz szerezni. Ha tehetjük, mindenképpen nézzünk meg egy-két alkalommal igazi vasútállomást, utazzunk vonaton, mert így még egyszerűbb lesz megjegyezni a kisgyermeknek mik a jellemzői és „továbbdolgozni – továbbgondolkozni” ezzel a népszerű témával. J
1.       Zene
2.       Mese:
Bartos Erika: Anna, Peti és Gergő könyvből: A vonat című mesét olvastam (ami a Magyarországon található Vasúttörténeti parkról szól – az egyik nagy kedvenc).
Természetesen bármilyen más vonatos mese tökéletesen megfelelő.


 


3.       Mondóka és puzzle:

Si – hu – hu - hu,
Megy a vonat!
Viszi már az utasokat!
Hú-húúú!

(www.mondokatar.blogspot.com oldalon találtam ezt a mondókát. Köszönöm szépen!)
A puzzle-t ugyanúgy játszottuk mint az autós foglalkozáson. Fehér takarót terítettem le, a puzzle-kat ki kellett raknia Petinek. Kérdezgettem a képekről, utolsónak hagytam a vonatot. Majd mondtam neki, hogy ma a vonatokkal fogunk játszani. :)

4.       Forma kereső (asztalnál):
Keresd a kivágott formák helyét!

A kisebbek: 1-1,5 éveseknek könnyíthetünk, hogy a vonatot nem csak körvonallal rajzoljuk fel, hanem a síkidomokat (háromszög, négyzet stb.) ugyanolyan színnel beszínezzük vagy ugyanolyan színű kivágott formákból ragasztjuk mi a papírra (pl. előző nap) és így kell megkeresni a párját, majd a segítségünkkel felragasztani.
A nagyobbacskák: 2 éven felüliek pedig kaphatják fekete-fehérben, természetesen, ha szükséges nyugodtan segítsünk nekik is. Dicsérjünk, dicsérjünk, dicsérjünk!
Mi úgy csináltuk, hogy megkerestük, minek, hol van a helye, majd utána leszedegettük és úgy ragasztottuk rá egyesével. Így egy kicsit meg is erősítettük, amit elmondtam korábban. Természetesen mindegyik síkidomot meg is neveztem, de ezt még nem kell, hogy tudják. Elvem azonban az, hogy nem baj, ha hallják „szaknyelven” is a megnevezéseket, később annál könnyebb lesz megtanulni.
J
(A főiskolán volt egy szakvezetőnk, nagyon szerettem, nagyon sokat tanultam tőle. Ő mondta, ha egyből azt tanítom az elsősöknek, hogy relációs jel, azt fogják megtanulni. Ha azt, hogy kacsacsőr, majd taníthatom nekik azt is, hogy relációs jel, és tuti lesz olyan, akinek felsős koráig az bizony kacsacsőr marad. És tényleg úgy van. Tehát nevezzük nevén a dolgokat, de még korai ellenőrizni is, most csak elültetjük a kicsi csírákat.J )














 
5.       Kreatív rész:
Nagy sikere volt! J

Keksz és tejszínhab segítségével készítettünk mozdonyt.
Szükséges hozzá:
papírtányér
tejszínhab
M&M’s vagy más színes cukorka
keksz,
banánkarika,
egy szem málna vagy gumicukor

Kiraktam egy tányérra a mozdonyt és vonatot, nagy tapsot kaptam érte, Petike nagyon szereti a tejszínhabot és a kekszet is. :)

Majd pedig kértem, hogy építsük meg ugyanezt a másik tányérra, így már két vonatja lesz.

Megbeszéltük, miket használtunk fel, és lépésről-lépésre, ahogy mutattam, tette a másik tányérra.
Csak annyi „építőelem” legyen az asztalon, amennyire szükség van még egy vonat építéséhez.
Az ötletet a www.craftsandartforchildren.blogspot.com oldalon találtam. Thanks for idea! :)
 




 
6.       Vonatos mese: a kekszet miközben elmajszoltuk, Chuggington-os mesét néztünk, de Thomas és barátai is nagy kedvenc lehet. J
7.       Szabad játéknál természetesen a jó kis favonatot és vasútépítőt vettük elő, ami bár mindennap használatban van nálunk, most még egy pici plusz töltetet is kapott a foglalkozás és a mondóka által.  :)

Ne felejtsem el, itt még egy Weöres Sándor verset is mondogattunk (én :)
)

Kocsi és vonat

Jön a kocsi, fut a kocsi,
Patkó-dobogás,
Jön a vonat, fut a vonat,
Zugó robogás.

Vajon, hova fut a kocsi?
Három falun át!
Vajon, hova fut a vonat,
Völgyön-hegyen át!


Remélem, hogy ti is olyan jól fogtok szórakozni, mint mi MiniM-mel, ha készítetek fotót, ne felejtsétek megosztani velünk.
J

Jó játékot kívánunk:
Ági és Peti

 

2013. június 3., hétfő

Közlekedési eszközök - autó

A közlekedési eszközök, hálás téma. Sokat használjuk, kicsi koruktól kezdve a gyerekeknek saját tapasztalatuk is van (így könnyebben tudnak elvonatkoztatni is a témával kapcsolatban). :)
A foglalkozás időkerete kb. 45-50 perc.
(A legjobb időpont szerintem 10 óra körül elkezdeni).

Eszközök és hozzávalók:
fehér takaró - puzzle-hoz,
asztal, szék
rizs, ragasztó,
kartonon rajz egyszerű autóról
közlekedési eszközös kártyák (nyomtatni vagy rajzolni is lehet),
kis autók, útdarabok,


1. Zene jelzi a kezdést - Én a Hegyen völgyön című cd-t szoktam bekapcsolni, de bármilyen zene jó. Viszont nem közvetlenül abban a szobában, ahol vagyunk, így inkább csak háttérzene.

2. Meseolvasás: Bartos Erika: Anna, Peti és Gergő - Irány az iskola című könyvéből a Trolibusz címűt választottam, mert ebben többféle közlekedési eszköz is található.
A képeket nézve közben megszámoltuk az autókat, "figyelmeztettük" a villamost, nehogy nekimenjen a szembejövő autónak, és még a vakondokot is megtaláltuk a metró felett a járatában. :)
Természetesen más mese is szóba jöhet, ami kedvenc.

3. Játék a szőnyegen:
Puzzle - Első kirakós játékom, ahol csak közlekedési eszközök található, bár becsúszott egy traktor is, azt most kivettem belőle. Kisebbeknek segítsünk bátran, minden egyes képnél megnevezve, hogy mit látunk. A nagyobbacskák már önállóan is kirakhatják a képeket, koruktól és fejlettségi szintjüktől függően, akár több darabos kirakóval is játszhatunk.


Közben kérdés-feleletet is játszhatunk:
Hol a kutyus? Mutasd meg!
Hol ülnek a gyerekek? Melyik a piros autó? stb.

Nehezíthetjük, ha a darabokat lefordítjuk és úgy kell megtalálni és összerakni a helyes alakzatokat.

Nagyon fontos: dicsérjük sokat a kicsiket! Akármilyen pici apróságot eltalál, megmutat, megcsinál, dicsérjük szóban és még egy-egy puszit is nyomhatunk az arcocskájukra! :)




4. Asztali játék: Ezután átülünk az asztalkához. 4 pár kártyát készítettem, ezeket megneveztük.
A feladat: Meg kell keresni a párokat!
Ezt is játszhatjuk lefordított lapokkal is.
(Ami érdekes volt, hogy nem sima téglalap alakú kártyákon voltak a közlekedési eszközök. Mikor lefordítottam a kártyákat, látszott Petin, hogy megnézte, hogy melyik ugyanolyan alakú, mint ami a kezében volt, így pikk-pakk meg is találta a párokat. :) )

5. Kézműveskedés (finommotorikus fejlesztés)
A4-es karton lapra egyszerű autó formát nyomtattam/rajzolunk, amire rizsszemeket ragasztunk. A folyamat jól követhető a képeken.
Tipp: folyékony ragasztót érdemes használni, a zselés ennél a tevékenységnél nem olyan jó.





A végén pedig össze lehetett keverni az összes maradék rizst. :)



6. Szabad játék a szőnyegen kisautókkal.
7. Mondóka:
"Húzzuk a szekeret,  (kezünkkel úgy teszünk, mintha húznánk valamit)
forgatjuk a kereket,   (karkörzés)
vezetjük az autót,       (kormányozzuk az autót)
becsukjuk az ajtót!"    (kezünkkel a levegőben utánozzuk, mintha becsuknánk az autó ajtaját)

8. Nálunk ilyenkor jön a tízórai, és ha szoktatok mesét nézni, a Baby Eistein című sorozatból az On the go épp a közlekedési eszközökkel foglalkozik. :)


Jó játékot kívánunk:

Ági és Peti




2013. június 2., vasárnap

HMK - előkészületek

A foglalkozásokra, mint említettem tegnap, érdemes előre készülni. Legalább egy nappal, de ha esetleg különlegesebb eszköz igényű, akkor előtte 2-3 nappal utána kell nézni, meg kell csinálni otthon házilag.

Amire mindenképpen szükség lesz: egy asztal és székNekünk ilyen és ilyen van. Én is le szoktam ülni Peti mellé, a legegyszerűbb: a kézmosó fellépőjét használom ülőkének. :)

Érdemes felmatricázott, zárható dobozokba pakolni mindent, amit egy mozdulattal elő lehet venni, bárhova is fér el, ha éppen nem tudunk bezsúfolni még egy külön kis polcot az asztal mellé.

Tálca vagy tepsi, színes műanyag tálkák, poharak.

A kreatív foglalkozásokhoz:
olló, ragasztó, cellux, színezett rizs, üveggolyók, gyurma, fonal, festék, matrica, csipeszek, flakonok, fagyipálcika, hurkapálcika, filcből formák, műanyag csavaros üvegek, gombok, színes kapcsok, szívószál, tészta, babszem, kavics, mézeskalács kiszúró formák, mozgó szemek, színes karton, gyöngyök, wc papír guriga, pompomok, színes zseníliadrót. Persze nem muszáj mindent otthon tartani, de érdemes el kezdeni gyűjtögetni. :)

S rögtön kezdjük is el az első leendő foglalkozásunkat előkészíteni.

Színes rizs készítése:

Elkészítési idő: 10 perc+szárítás, csemetével 40 perc+szárítás. Bár ezutóbbi sokkal időigényesebb, kár lenne kihagyni ezt a jó mókát. Egy nappal érdemes a felhasználás előtt megcsinálni, hogy meg tudjon száradni kellőképpen a rizs.

Szükségünk lesz: rizsre, folyékony ételfestékre, egy picike alkoholra, zacskókra.
Kell még: befőttesüveg, tölcsér, kancsó (ha a gyerkőc is segít az előkészületekben).

Egyszerű verzió:
A zacskóba beletesszük a rizst, egy csepp alkoholt és néhány csepp ételfestéket belecseppentünk és jól összerázzuk a zacskót. Minél több színezőt teszünk bele, annál élénkebb színt kapunk.
Az alapszíneket (kék, sárga, piros) keverhetjük is.
Sárga+piros = narancssárga;
kék+sárga = zöld;
kék+piros = lila.


Csemete verzió:
Egy adag rizst beleöntöttem a kancsóba, amit Peti tölcséren keresztül beleöntött egy kisebb befőttes üvegbe. Innen továbböntötte a zacskóba, a többi már az én dolgom volt.

Szárítás:
Sütőpapírral kibélelt tepsibe öntöttem a zacskó tartalmát, kicsit szétterítettem és betettem a sütőbe. 10 percre rákapcsoltam 60 fokra, majd lekapcsoltam és hagytam kihűlni. Néhány óra múlva (mikor volt időm) átöntözgettem üvegekbe.










2013. június 1., szombat

HáziManóKuckó - vagyis HMK

A HMK foglalkozások, attól függetlenül, hogy otthon zajlanak, azért gondos előkészítést igényelnek! Bár nem ül melletted egy iskolai vagy óvodai szakvezető és 10 csoporttárs, hogy csak a hibát keressék a 45 percben (erre vannak tréningelve :) ), de azért jó, ha kicsit előkészítjük a terepet. Így gördülékenyen tudsz varázsolni és a kicsid is jobban fogja élvezni. De mielőtt sorba vennénk, mit is készítsünk elő, nézzük, miért is, hogyan épül fel egy foglalkozás - általánosan.

Nálunk zene jelzi a kezdést és a választott témához kapcsolódó közös meseolvasással folytatjuk.
Ezután a szőnyegre telepszünk, ahol kirakóssal játszunk (a későbbiekben mással is), ami ugyancsak az adott témához kapcsolódik. Nemcsak összerakjuk őket, hanem közben-utána kérdezgetem is a képekről. Ha van, akkor mondókát is mondok, természetesen a témához kapcsolódót.
Aztán következik az asztal és a kisszék. Fontos, hogy egy közeli polcra vagy nálunk pl. az ablakpárkányra, oda legyen készítve minden a kezünk alá, amit ebben a részben fel szeretnénk használni. Mondanom sem kell, ha ki kell szaladnunk a ragasztóért, vagy a másik szobában hagytuk a színes ceruza készletet, megtörik a varázs és könnyen hiszti lehet belőle. Készítsünk oda mindent és élvezzük az együtt töltött időt! :)
A kreatív rész után következhet a témához kapcsolódó szabad játék a szőnyegen vagy közös éneklés, hangszeres rész.
Ezután nálunk a "tízórai" vagy uzsonna. Kiegészítheti egy kis mesenézés (ha nem vagytok ellene), persze szigorúan témához kapcsolva. :)
Holnap pedig el kezdjük összeszedni, mire is lesz szükségünk!

Addig is jó játékot kívánunk:



Ági és Peti


2013. május 25., szombat

HáziManóKuckó

Februárban kezdtünk bele egy új dologba a magyar suliban.
Nagy várakozásokkal teli készültem az első foglalkozásra, ami nem kevesebb volt, mint másfél éves kortól 3,5 éves korig lekötni egy szinte ismeretlen gyermekcsoportot majdnem 2,5 órára. Az első alkalmat még 3 követte. Nagyon szerettem készülni, tervezgetni és csodálatos érzés volt mindegyiket megtartani.
Ahogy az lenni szokott az utolsó után (miután kipihentem magam), már jártak a kerekek a következő terveken. Szeptemberben folytatjuk, de addig is - gondoljuk tovább... :)

Mivel magam is rendelkezem egy 26 hónapos totyogóval, jött az ötlet, hogy akkor csináljak itthon egy Manókuckót. Egyre nagyobb népszerűségnek örvend Magyarországon is az otthonoktatás, már anyagokat is lehet itt-ott találni (a legátfogóbb Sárosdi Virág oldalán - Gyereketető  néven), külföldön pedig nemcsak az iskolásoknak, hanem a kisebbeknek is sok-sok oldalon találhatunk ötleteket.
Néztem itt, néztem ott, aztán kipattant a fejemből.

HáziManóKuckó a legkisebbeknek 1 éves kortól. Mielőtt még bölcsibe, oviba indulnának a minikék, ha érdekli őket, irány az asztalka, kis szék, elő a ragasztóval, ollóval! 40-50 perc irányított foglalkozástól semmi bajuk nem lesz, az enyém kimondottan élvezi ezeket a "tanulós" perceket. DE vigyázat, ez nem iskola. Inkább úgy fogalmaznám meg, hogy 50 perc intenzív összebújós, játszós, mókázós foglalkozás, amikor csak a kisgyermekedre figyelsz!
(Nincs "bekellraknomamosnivalót", "mitfőzzekvacsorára", "vajonmileszakövetkezőrészbenakedvencsorozatomban".... gondolat, ezeket letesszük egy kicsit és élvezzük az együttlét minden percét! :)

Ha van kedvetek, tartsatok velünk, s ha készítetek 1-2 fotót, amit szeretnétek megmutatni, küldjétek el a perger pont agnes kukac gmail pont com email címre, szívesen felteszem ide a blogra. Nagyon örülnék neki!

Minden héten jelentkezünk új ötletekkel, sablonokkal, mese- és mondóka-ajánlóval.

Jó játékot kívánunk:

Ági és Peti

2013. május 22., szerda

Lullymore-ban voltunk

A képek magukért beszélnek: friss levegő, napsütés, vidám hangulat! :)
A park nagyon szépen, igényesen van kialakítva. Itt tovább információt olvashattok.