Translate

Translate

2011. május 2., hétfő

Provence-i kenyér - Fougasse

Kata barátnőmmel húsvétkor kalácsot sütöttünk, aminek a receptjét egy szakácskönyvébe (BAKING a commonsense guide) írta bele, hogy mindig kéznél legyen. A könyvbe beleolvasgattam és egyből elkunyiztam.
Ebből sült ki a napokban, a fougasse, ami nekem nagyon ízlett. Még két nap múlva is finom volt, szendvicsnek pedig kíváló. Kicsit utánanéztem az interneten, honnan is származik.

Az ókori Rómában a panis focacius egy lapos kenyér volt, amit a kandalló hamujában sütöttek ki. Ma több változata ismert: az olasz focaccia, a spanyol hogaza, Katalóniában fogassa-t sütnek, a Balkán vidékén pedig pogača néven ismert. Ez utóbbi elnevezés ismerős, ugye? Bővebben majd egy későbbi posztban.

A francia variációkban megtalálhatók: olajbogyós, sajtos stb.
A fougasse-t arra használták régen, hogy a fa tüzelésű kályha (kemence) hőmérsékletét ellenőrizzék. Az az idő, ami a megsüléséhez szükséges, viszonylag elárulja, hogy milyen a hő a kemence belsejében, és hogy a kenyereket be lehet-e már tenni.

A recept nem bonyolult, és szinte elronthatatlan.

Hozzávalók:

310 ml langyos víz (nekem fele tej volt)
500 g fehér liszt
7 g szárított élesztő
1 teáskanál cukor
2 teáskanál só
60 ml olívaolaj

Leegyszerűsítettem az elkészítés menetét: beraktam mindent a kenyérsütőgépbe (a hozzávalók sorrendjében) és elindítottam a tészta programot.
Másfél óra múlva 4 részre vágtam, minden gombócot kézzel kilapítottam kb. 1 cm vastagra, bevágtam ollóval mint a képen látható.
Bekapcsoltam a sütőt 210 C°-ra (gázsütő: 6-7-es fokozat) és egy hőálló edényben vizet raktam a sütő aljába.
20 percig sütőpapíros sütőlapon pihentek a kis kenyerek konyharuha alatt, ezután picit mérsékeltem a sütőben a hőt (200 fokra).
Kb. 35 perc kell, hogy készre süljenek , 15 perc után vizet spricceltem a sütőbe, és szép pirosra sütöttem a kenyérkéket.
Kiadós szendvics készíthető belőle friss salátalevéllel, paradicsomszeletkével, sonkával, sajttal.
Jó étvágyat!




In ancient Rome, panis focacius was a flat bread baked in the ashes of the hearth.
The French versions are more likely to have additions in the form of olives, cheese etc.
Fougasse was traditionally used to assess the temperature of a wood fired oven. The time it would take to bake gives an idea of the oven temperature and whether the rest of the bread can be loaded.

The method is very easy.


310 ml water
500 g white bread flour
7 g sachet dried yeast
1 teaspoon sugar
2 teaspoon salt
60 ml olive oil


1 Place the yeast, sugar and 125 ml warm water in a small bowl and stir until dissolved. Leave in a warm, draught-free place for 10 minutes, or until bubbles appear on the surface.
2 Sift the flour and salt into a bowl and make well in the centre. Add 185 ml warm water, the yeast mixture and oil. Mix to a soft dough and gather into a ball with floured hands. Turn out onto a floured surface and knead for 10 minutes, or until smooth.
3 Place in a lightly oiled bowl, cover loosely with plastic wrap or a damp cloth and leave in a warm place for 1 hour, or until doubled in size.
4 Punch down the dough and knead for 1 minute. Divide the mixture into four equal portions. Press each portion into an oval shape 1 cm thick and make several cuts on either side of all of them. Lay on floured baking trays, cover with plastic wrap and leave to rise for 20 minutes.
5 Preheat the oven to 210 C (Gas 6-7). Bake the fougasse for 35 minutes, or until crisp. After 15 minutes, spray the oven with water to make the crust crispy.
Enjoy!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése